top of page
Kodeks uczciwych praktyk zatrudnienia

Kodeks uczciwych praktyk zatrudnienia ABU dla pracowników migrujÄ…cych obowiÄ…zuje czÅ‚onków ABU (zwanych dalej: czÅ‚onkami), którzy poÅ›redniczÄ… w zatrudnianiu pracowników migrujÄ…cych (zwanych dalej pracownikami miÄ™dzynarodowymi). Kodeks przewiduje – w uzupeÅ‚nieniu do przepisów ustawowych i wykonawczych oraz UkÅ‚adu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Tymczasowych (zwanego dalej: CAO) – dodatkowe zabezpieczenia dla tej grupy pracowników.

​

Przy pomocy tego kodeksu ABU chce zapewnić pracownikom miÄ™dzynarodowym wiÄ™ksze bezpieczeÅ„stwo, podnieść standardy jakoÅ›ci usÅ‚ug oraz przyczynić siÄ™ do uczciwej konkurencji i równych szans w branży. Stosowanie wynagrodzenia A1 i kontraktowanie stoi w sprzecznoÅ›ci z tymi celami. Z tego wzglÄ™du ABU odstÄ™puje od korzystania z tych form. CzÅ‚onkowie zostanÄ… o tym powiadomieni.

 

Kodeks, jako obowiÄ…zkowe kryterium czÅ‚onkostwa, stanowi część regulaminu wewnÄ™trznego ABU. PodpisujÄ…c niniejszy kodeks, czÅ‚onkowie poÅ›redniczÄ…cy w zatrudnianiu pracowników miÄ™dzynarodowych oÅ›wiadczajÄ…, że stosujÄ… siÄ™ do postanowieÅ„ kodeksu i pozostajÄ… do dyspozycji w celu kontroli ich przestrzegania. ABU ma prawo do wykluczenia czÅ‚onków, którzy nie stosujÄ… siÄ™ do postanowieÅ„ niniejszego kodeksu.

​

Bezpieczeństwo i zdrowie

Najwyższym priorytetem jest bezpieczeÅ„stwo i zdrowie pracowników miÄ™dzynarodowych. W uzupeÅ‚nieniu do przepisów ustawowych i wykonawczych w czasach koronawirusa czÅ‚onkowie stosujÄ… wytyczne z obowiÄ…zujÄ…cego ProtokoÅ‚u bezpieczeÅ„stwa ABU dla pracowników migrujÄ…cych dotyczÄ…cego koronawirusa.

​

2. Rekrutacja i selekcja

Członkowie i ich agencje rekrutacyjne prowadzą przejrzysty proces rekrutacji, stosując się do wytycznych z załączonego Statutu uczciwych praktyk rekrutacyjnych ABU. Statut opiera się na Kodeksie uczciwych praktyk rekrutacyjnych (Fair Recruitment Code) Międzynarodowej Organizacji Pracy (International Labour Organization, ILO) i został uzupełniony o dodatkowe wytyczne.

​

3. Umowa

Członkowie dbają o to, aby:

a. umowa o pracÄ™ tymczasowÄ… oraz jej integralne części byÅ‚y dostÄ™pne zarówno w jÄ™zyku niderlandzkim, jak i w jÄ™zyku ojczystym pracownika miÄ™dzynarodowego, oraz;

b. podpisana byÅ‚a osobna umowa o pracÄ™ tymczasowÄ… oraz osobna umowa o zakwaterowanie, jeÅ›li pracownikom miÄ™dzynarodowym zaoferowano zarówno pracÄ™, jak i zakwaterowanie. Niniejszy warunek (3b) ma zastosowanie od 1 kwietnia 2023 r.

​

4. Wynagrodzenie

Pracownicy miÄ™dzynarodowi i holenderscy pracownicy tymczasowi otrzymujÄ… równe wynagrodzenie za takÄ… samÄ… pracÄ™, zgodnie z CAO.

​

5. Rejestracja

Pracownicy miÄ™dzynarodowi sÄ… odpowiedzialni za odpowiedniÄ… rejestracjÄ™ jako rezydenci lub nierezydenci na mocy holenderskiej Ustawy o podstawowej ewidencji ludnoÅ›ci (Wet basisregistratie personen, BRP). CzÅ‚onkowie zachÄ™cajÄ… pracowników miÄ™dzynarodowych do rejestracji jako rezydenci w Podstawowym rejestrze ewidencji ludnoÅ›ci (Basisregistratie Personen, BRP), stosujÄ…c siÄ™ do nastÄ™pujÄ…cych czterech wytycznych:

a. CzÅ‚onkowie aktywnie informujÄ… pracowników miÄ™dzynarodowych przed przyjazdem do Holandii o różnicy pomiÄ™dzy rejestracjÄ… dla nierezydentów (Registratie Niet Ingezetenen, RNI), a rejestracjÄ… jako rezydenci w BRP.

b. CzÅ‚onkowie aktywnie informujÄ… pracowników miÄ™dzynarodowych o możliwoÅ›ci zÅ‚ożenia w urzÄ™dzie gminy wniosku o rejestracjÄ™ jako rezydenci w BRP po przybyciu do Holandii.

c. CzÅ‚onkowie wystÄ™pujÄ… do urzÄ™dów gmin o umożliwienie pracownikom miÄ™dzynarodowym rejestracji w BRP w miejscu ich zakwaterowania.

d. CzÅ‚onkowie aktywnie informujÄ… pracowników miÄ™dzynarodowych, którzy sÄ… nowi w Holandii i rozpoczÄ™li procedurÄ™ rejestracji jako nierezydenci, o możliwoÅ›ci zÅ‚ożenia w urzÄ™dzie gminy wniosku o rejestracjÄ™ jako rezydenci cztery miesiÄ…ce po przydzieleniu numeru BSN i rejestracji jako nierezydenci.

​

6. Zakwaterowanie

CzÅ‚onkowie aktywnie informujÄ… pracowników miÄ™dzynarodowych o nastÄ™pujÄ…cych możliwoÅ›ciach zakwaterowania w Holandii:

a. Pracownik międzynarodowy organizuje zakwaterowanie na własną rękę.

b. Pracownik miÄ™dzynarodowy prosi pracodawcÄ™ o zapewnienie zakwaterowania. JeÅ›li pracownik miÄ™dzynarodowy migrujÄ…cy wybierze tÄ™ możliwość, można zaoferować mu wyÅ‚Ä…cznie zakwaterowanie z certyfikatem Stowarzyszenia Regulacji Zakwaterowania Pracowników Tymczasowych (Stichting Normering Flexwonen, SNF). W odniesieniu do czÅ‚onków majÄ… ponadto zastosowanie nastÄ™pujÄ…ce wymogi:

  1. CzÅ‚onkowie aktywnie informujÄ… pracowników miÄ™dzynarodowych, że zakwaterowanie zapewnione przez pracodawcÄ™ jest przewidziane na okres maksymalnie trzech lat (pobyt na krótki i Å›redni okres).

  2. CzÅ‚onkowie aktywnie informujÄ… pracowników miÄ™dzynarodowych o procedurze skÅ‚adania skarg w SNF.

  3. CzÅ‚onkowie mogÄ… naliczyć pracownikowi miÄ™dzynarodowemu koszty z tytuÅ‚u użytkowania zakwaterowania. Koszty, którymi zostanie obciążony pracownik, nie mogÄ… przekraczać rzeczywistych kosztów zakwaterowania. Zgodnie z holenderskÄ… UstawÄ… o przeciwdziaÅ‚aniu fikcyjnym konstrukcjom na rynku pracy (Wet Aanpak Schijnconstructies) pracodawcy mogÄ… potrÄ…cić z tytuÅ‚u zakwaterowania maksymalnie 25% minimalnego wynagrodzenia pracownika. JeÅ›li pracownik miÄ™dzynarodowy chce, aby koszty zakwaterowania byÅ‚y potrÄ…cane z wynagrodzenia, zwraca siÄ™ o to do pracodawcy w formie pisemnego peÅ‚nomocnictwa.

c. CzÅ‚onkowie oferujÄ… chÄ™tnym pracownikom migrujÄ…cym możliwość wynajÄ™cia zakwaterowania na co najmniej pięć nocy w przypadku W przypadku problemów z dostÄ™pnoÅ›ciÄ… zakwaterowania dla pracowników miÄ™dzynarodowych na poziomie lokalnym i regionalnym czÅ‚onkowie wystÄ™pujÄ… do wÅ‚adz i podmiotów SNF oferujÄ…cych zakwaterowanie o zapewnienie wiÄ™kszej liczby lokali mieszkalnych.

d. Członkowie wskazują chętnym pracownikom międzynarodowym na alternatywne oferty zakwaterowania na dłuższy pobyt w danym regionie.

e. W przypadku zakoÅ„czenia umowy o pracÄ™ tymczasowÄ… obowiÄ…zuje okres przejÅ›ciowy wynoszÄ…cy cztery (4) tygodnie, w którym pracownik tymczasowy musi opuÅ›cić mieszkanie wynajmowane od pracodawcy. Wysokość kwoty najmu pozostaje najwyżej taka sama, jak podczas zatrudnienia. Pracownik tymczasowy jest zobowiÄ…zany do opÅ‚acania czynszu co tydzieÅ„.

​

7. Grzywny i odszkodowania

Rozliczanie grzywien na odcinku wynagrodzenia jest dopuszczalne jedynie w odniesieniu do wymagalnych od pracownika miÄ™dzynarodowego grzywien sÄ…dowych lub administracyjnych. Rozliczanie innych rodzajów grzywien jest zabronione. Pracownicy miÄ™dzynarodowi, którzy w wyniku celowego dziaÅ‚ania lub Å›wiadomej lekkomyÅ›lnoÅ›ci spowodujÄ… szkodÄ™ pracodawcy lub wynajmujÄ…cemu, mogÄ… zostać pociÄ…gniÄ™ci do odpowiedzialnoÅ›ci za wyrzÄ…dzonÄ… szkodÄ™. Wysokość odszkodowania nie może być wyższa niż rzeczywiste koszty naprawy uszkodzonego przedmiotu.

​

8. Informacje

Pracownicy miÄ™dzynarodowi sÄ… aktywnie informowani na temat życia i pracy w Holandii przed podpisaniem umów i umów wstÄ™pnych w kraju pochodzenia. CzÅ‚onkowie i ich agencje rekrutacyjne stosujÄ… siÄ™ przy tym do wytycznych z zaÅ‚Ä…czonego Statutu uczciwych praktyk rekrutacyjnych ABU.

​

10. Gwarancja dochodu

Pracownicy tymczasowi, którzy po raz pierwszy przyjeżdżajÄ… do Holandii w celu wykonywania pracy na rzecz danego biura poÅ›rednictwa pracy i sÄ… przez nie lub na zlecenie tego biura zatrudniani przez stronÄ™ trzeciÄ… spoza Holandii, majÄ… w ciÄ…gu pierwszych dwóch miesiÄ™cy prawo do otrzymania co najmniej wynagrodzenia równego minimalnemu wynagrodzeniu (dla mÅ‚odzieży) za pracÄ™ w peÅ‚nym wymiarze, niezależnie od czasu trwania umowy i liczby przepracowanych godzin.

​

11. Skargi

CzÅ‚onkowie umożliwiajÄ… pracownikom miÄ™dzynarodowym zÅ‚ożenie skarg za poÅ›rednictwem dostÄ™pnej procedury skÅ‚adania skarg. W przypadku skarg dotyczÄ…cych stosowania wytycznych z niniejszego kodeksu oraz odnoÅ›nego Statutu uczciwych praktyk rekrutacyjnych pracownicy miÄ™dzynarodowi mogÄ… również korzystać z procedury skÅ‚adania skarg ABU.

 

Niniejszy Kodeks uczciwego zatrudnienia zastępuje Kodeks uczciwego zatrudnienia z dnia 16 grudnia 2020 r.

 

Statut uczciwych praktyk rekrutacyjnych ABU dla pracowników migrujÄ…cych

Niniejszy statut gwarantuje przejrzysty i sprawiedliwy proces rekrutacji pracowników migrujÄ…cych (zwanych dalej pracownikami miÄ™dzynarodowymi). Zasady niniejszego statutu opierajÄ… siÄ™ na podstawowych zasadach Kodeksu uczciwych praktyk rekrutacyjnych MiÄ™dzynarodowej Organizacji Pracy (International Labour Organization, ILO) i zostaÅ‚y uzupeÅ‚nione przez ABU o dodatkowe wytyczne. PodpisujÄ…c niniejszy statut, czÅ‚onkowie poÅ›redniczÄ…cy w zatrudnianiu pracowników miÄ™dzynarodowych zobowiÄ…zujÄ… siÄ™ wraz ze swoimi agencjami rekrutacyjnymi do przestrzegania wytycznych.

Kodeks uczciwych praktyk rekrutacyjnych MOP

CzÅ‚onkowie i ich agencje rekrutacyjne podpisujÄ… Kodeks uczciwych praktyk rekrutacyjnych (Fair Recruitment Code, FRC) MiÄ™dzynarodowej Organizacji Pracy (International Labour Organization, ILO). Podczas procesu rekrutacji pracowników miÄ™dzynarodowych postÄ™pujÄ… oni zgodnie z nastÄ™pujÄ…cymi wytycznymi MOP:

  1. Zabronione jest przyjmowanie od pracownika miÄ™dzynarodowego opÅ‚at rekrutacyjnych (recruitment fees) za poÅ›rednictwo w zatrudnieniu. Zabronione jest naliczanie kosztów powiÄ…zanych (related costs), chyba że CAO stanowi inaczej w niektórych kwestiach.

  2. -Osoba poszukujÄ…ca pracy jest informowana w sposób przejrzysty, efektywny i zrozumiaÅ‚y w swoim jÄ™zyku ojczystym.

  3. -W procesie rekrutacji przestrzegane są międzynarodowe standardy pracy, prawa człowieka, przepisy ustawowe i wykonawcze oraz układy zbiorowe kraju wysyłającego, tranzytowego i kraju miejsca zatrudnienia.

  4. Rekrutacja pracowników miÄ™dzynarodowych wynika z potrzeb na rynku pracy i nie może być wykorzystywana jako Å›rodek represyjny lub jako sposób na obniżenie standardów pracy i wynagrodzeÅ„ oraz ograniczenie warunków pracy.

  5. Osoba poszukujÄ…ca pracy jest informowana o warunkach zwiÄ…zanych z zatrudnieniem w sposób przejrzysty, zrozumiaÅ‚y, dokÅ‚adny i możliwy do zweryfikowania.

  6. Osoby poszukujące pracy są informowane o obowiązkach służbowych i nazwie stanowiska, niezbędnych kwalifikacjach i kompetencjach, warunkach zatrudnienia oraz miejscach wykonywania pracy i zakwaterowania. Informacje te są przekazywane z odpowiednim wyprzedzeniem przed wyjazdem z kraju pochodzenia.

  7. -Zatwierdzenie warunków rekrutacji i zatrudnienia przez osobÄ™ poszukujÄ…cÄ… pracy odbywa siÄ™ dobrowolnie, bez jakiejkolwiek formy nacisku, wprowadzania w bÅ‚Ä…d lub przymusu.

  8. Uznawane jest prawo pracownika miÄ™dzynarodowego do swobodnego przemieszczania siÄ™ w danym kraju. Pracownicy migrujÄ…cy miÄ™dzynarodowi mogÄ… wedÅ‚ug uznania wypowiedzieć umowÄ™ i opuÅ›cić kraj. Pracownicy miÄ™dzynarodowi mogÄ… również wedÅ‚ug uznania zmienić pracodawcÄ™, bez zgody bieżącego pracodawcy lub agencji rekrutacyjnej. Umowy i dokumenty tożsamoÅ›ci pracowników miÄ™dzynarodowych nie bÄ™dÄ… zabierane, niszczone ani zatrzymywane.

  9. Pracownicy migrujÄ…cy miÄ™dzynarodowi muszÄ… mieć dostÄ™p do procedur skÅ‚adania skarg i mechanizmów rozstrzygania sporów w przypadku domniemanego nadużycia ich praw podczas procesu rekrutacji.

  10. Chronione są dane pracownika międzynarodowego i jego prywatność.

  11. Dotrzymywane sÄ… zobowiÄ…zania poczynione w procesie rekrutacji dotyczÄ…ce warunków pracy i zakwaterowania.

  12. Agencje pracy tymczasowej i pracodawcy-użytkownicy wyraźnie uzgadniajÄ… miÄ™dzy sobÄ… swoje częściowe zobowiÄ…zania. W odpowiedni sposób gwarantuje siÄ™ przy tym ochronÄ™ pracownika miÄ™dzynarodowego.

​

Informowanie

Oprócz obowiÄ…zkowego stosowania wytycznych z kodeksu ILO, czÅ‚onkowie ABU i ich agencje rekrutacyjne przekazujÄ… osobom poszukujÄ…cym pracy pisemne lub cyfrowe informacje w ich jÄ™zyku ojczystym na temat poniższych kwestii:

  1. Praca i zakwaterowanie w Holandii na podstawie filmów informacyjnych ABU poruszajÄ…cych nastÄ™pujÄ…ce zagadnienia: praca za poÅ›rednictwem agencji pracy tymczasowej ABU, zakwaterowanie, rejestracja, wynagrodzenie, umowa o pracÄ™ tymczasowÄ… i choroba.

  2. Praca, którÄ… kandydat bÄ™dzie wykonywać w Holandii oraz wymagane do niej kwalifikacje i kompetencje.

  3. Wynagrodzenie brutto i minimalna liczba przepracowanych godzin.

  4. Warunki i możliwoÅ›ci zakwaterowania. Jeżeli pracownik miÄ™dzynarodowy poprosi agencjÄ™ pracy tymczasowej o zapewnienie mu zakwaterowania, należy przekazać mu informacje na temat okresowych kosztów, wyposażenia i ogólnych warunków korzystania z zakwaterowania lub jego wynajmu.

  5. Obowiązek zawarcia ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii. Członkowie składają pracownikowi międzynarodowemu ofertę ubezpieczenia zdrowotnego, informując go przy tym o kosztach i warunkach ubezpieczenia. Członkowie informują pracownika międzynarodowego, że oferta nie jest zobowiązująca.

  6. MożliwoÅ›ci i koszty transportu z kraju, w którym odbywa siÄ™ rekrutacja do Holandii i z powrotem.

  7. Treść Kodeksu uczciwych praktyk zatrudnienia ABU dla pracowników migrujÄ…cych oraz niniejszego statutu.

​

​

bottom of page